donderdag 13 september 2012

Vanille extract

Een paar weken geleden heb ik zelf vanille 
extract gemaakt. Nu (een paar weken later) 
is het klaar voor gebruik.

Waarom ik zelf vanille extract maak, 
vraag je je misschien af.
Wel... dat zal ik uitleggen.

In de meeste producten die je in de winkel koopt,
zitten allerlei E-nummers. Deze E-nummers zijn 
door de EU goedgekeurd om te gebruiken.
Allerlei onderzoeken hebben echter uitgewezen 
dat veel van deze E-nummers eigenlijk heel 
slecht zijn voor je gezondheid.

Neem nu vanille extract. 
De ingrediënten van een flesje uit de winkel zijn:
aroma, water, ethanol, propyleenglycol (E1520) 
en kleurstof (volgens het label: karamel).

Ik heb een heel handig boekje dat ik echt iedereen kan aanraden:
'Wat zit er in uw eten?' van Corinne Gouget.
Zij beschrijft ieder E-nummer in dit boekje, vertelt wat het is 
en wat het voor gevolgen heeft. (op basis van onderzoek)

Op blz. 64 van dit boekje bij E1520 staat het volgende:
'E1520: Propyleenglycol. Hulpmiddel en oplosmiddel voor additieven dat in de kleurstof annato wordt verwerkt die in margarine, boter en vloeibare olie wordt gebruikt. Dit additief staat ook bekend onder de naam antivries. Men kan zich afvragen of dit additief werkelijk onmisbaar is, aangezien het bekend is dat het drinken van antivries blindheid, nieraandoeningen en zelfs overlijden tot gevolg kan hebben. Bij proefdieren die het oraal toegediend kregen, zijn er werkelijk aandoeningen aan het zenuwstelsel geconstateerd. Dit additief heeft bij honden en katten bloedaandoeningen veroorzaakt en het is dus verboden om het in hun voedsel te verwerken. Resteert dus de vraag waarom het dan nog altijd wel toegestaan is voor onze levensmiddelen, cosmetica en medicijnen? Echt vermijden!'

Ook al gebruik ik het meestal maar in kleine hoeveelheden, 
de mogelijke gevolgen zijn het me niet waard. 
Daarom maak ik vanaf nu zelf mijn vanille extract.

Op de website 'Eet goed, voel je goed' vind je de beschrijving
hoe je zelf vanille extract kan maken.

Zelf heb ik een kleiner flesje genomen (20 cl) 
en heb ik daarom maar 2 vanillestokjes gebruikt.
Verder heb ik de aanwijzingen opgevolgd.

De dosering in recepten ben ik nog mee aan het spelen,
maar hoe langer het flesje staat, hoe meer smaak eraan komt.
En dat helemaal zonder E-nummers!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten